يكشنبه 1 مرداد 1396  
English خانه تماس با ما نقشه سایت







فوریت های پزشکی


 تاریخچه ی فوریت های پزشکی:
در حادثه دردناک فرو ریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد ( بدلیل ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جت‌های غول پیکر ) در ساعت 2 و 50 دقیقه بعدازظهر روز چهاردهم آذرماه سال 1352 بود که طی آن 16 نفر کشته و 11 تن مجروح شدند. این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانه‌های داخلی و خارجی آن سال، در ردیف یکی از تلخ‌ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید.

و این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده ای برای کمک و انتقال به مجروحین در اینگونه حوادث ناگهانی وجود نداشت، بعد از این حادثه سیستم فوریتهای پزشکی کشور با عنوان اورژانس
۱۱۵ کشور با همکاری کشور آمریکا تأسیس شد و ایران بعنوان چهارمین کشور دارنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در جهان شناخته شد که این خود افتخاری بزرگ است.کشور آمریکا در دومین تجربه خود در تشکیل یک سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بسیاری از کمبودها و نقصهای تجربه اول را که برای خودش بود در ایران لحاظ نکرد و به جرأت میتوان گفت اورژانس پیش بیمارستانی ایران در سال ۱۳۵۴ کاملتر و بهتر از اورژانس پیش بیمارستانی کشور آمریکا راه اندازی شد.                               

قابل ذکر است در آن زمان شماره سه رقمی 123 برای تماس با اورژانس اختصاص داده شده و از آمبولانسهای بنز برای خدمت رسانی به مردم استفاده می شد که بعدا شماره تماس مردم با اورژانس ، شماره 115 در کل کشور اعلام شد.

سیستم فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی  در سطح دنیابه دو دسته عمده تقسیم می‌شوند  Franco-Germanو

 Americo -England  . در سیستم Franco-German امکانات و تجهیزات در صحنه بر بالین بیمار برده و از حضور پزشک در آمبولانس‌ها استفاده می شود. در سیستم Americo -England که سیستم اورژانس ایران در شروع راه اندازی از این دسته بود، تکنسین‌هایی که دوره های اولیه فوریت‌های پزشکی را آموزش دیدند، در صحنه حاضر می‌شوند، بیمار یا مصدوم را دریافت می کنند و اقدامات اولیه را انجام داده و سپس آن‌ها را به مرکز مجهز یا همان بیمارستان انتقال می دهند.

 

اورژانس 115 شهرستان فراهان

شهرستان فراهان دارای 2 اورژانس فعال 115 به شرح زیر می باشد :

1-    115 فرمهین

2-    115 خنجین

 

وظیفه اصلی اورژانـس 115 :

1- رفتـن بمـوقع و سـریع به بالین بیمـاران و همچنـین مصدومین سوانـح و حـوادث.

2- درمـان اولیه بیمـاران.

3- انتقـال صحیح و بمـوقع مصـدوم یا بیمار به اولین مـرکز درمـانی.

 

وظایف تکنسین اورژانس:

1.        حضور بموقع در شیفت کاری

2.        آمادگی کامل برای انجام ماموریت در هر ساعت شیفت کاری

3.        سرعت عمل در اعزام به ماموریت

4.        پوشیدن یونیفرم مصوب اورژانس در تمام ساعات کاری(شلوار مشکی-کفش مشکی-پیراهن سفید با نصب آرم بازو و آرم سینه و رعایت ظاهر آراسته و مرتب)

5.        داشتن حسن خلق و همکاری لازم با عزت و احترام به بیمار و خانواده اش

6.        رعایت دقیق وظایف حین انجام ماموریت و برخورد علمی با بیمار و بیماری

7.        گرفتن  I.V Line از تمامی بیماران اعزام به بیمارستان

8.        معاینه دقیق بیماران،کنترل علائم حیاتی و شرح حال گیری مناسب و مشاوره با پزشک مرکز

9.        اجرای کامل دستورات داروئی و غیر داروئی صادره از پزشک مرکز

10.     پرهیز از هرگونه درمان بدون هماهنگی با پزشک مرکز

11.     رعایت تمامی موازین آموزش دیده مربوط به چگونگی حمل بیمار و مدیریت بیماران تا رسیدن به مرکز درمانی

12.     حضور مداوم و موثر بر بالین بیماران در کابین عقب آمبولانس(در زمان حمل بیمار)

13.     در کدهای واجد پزشک حضور پزشک و پرستار یر بالین بیمار در کابین عقب در زمان انتقال الزامی است در صورت کمبود جا یا محدودیت خاص و عدم امکان حضور بیش از یک نفر در کابین بیمار  حضور پزشک الزامی است

14.     کنترل کامل جامبک دارویی و CPR با کیت احیاء طبق چک لیست،هر روز صبح در شروع کار

15.     جایگزینی و کنترل مجدد داروها و تجهیزات به محض بازگشت از ماموریت به منطقه

16.     جایگزینی اکسیژن سانترال و پرتابل به محض تمام شدن در هر ساعت از شبانه روز

17.     حفظ اموال دولتی و دقت در نگهداری از تجهیزات

18.     نصب اتیکت شناسایی در سمت چپ سینه با عنوان(مرکز اورژانس مازندران) همراه با نام و نام خانوادگی فرد و سمت

19.     خروج از منطقه با آمبولانس بدون هماهنگی با  مرکز ارتباطات و مراکز پیام به هر علت غیر قانونی میباشد

20.     خودداری از دریافت هرگونه وجه از بیمار و خانواده او هر چند که با رضایت آنان باشد

21.     عدم توصیه بیمارستان خصوصی یا پزشک خاص یا آمبولانس خصوصی به بیمار و خانواده وی

22.     چک کردن آب و روغن آمبولانس هر روز صبح در آمبولانسهای فاقد راننده

23.     تحویل گرفتن آمبولانس از شیفت قبل و ثبت در دفتر تحویل و تحول کد

24.     ثبت گزارش نقایص فنی کد-تصادفات احتمالی-نقایص آلارم و چراغ گردان در دفتر تحویل و تحول همراه با ذکر تاریخ و امضاء

25.     ثبت موارد کمبود تجهیزات داروئی و غیر داروئی آمبولانس و نقص فنی تجهیزات در دفتر تحویل و تحول با ذکر تاریخ و امضاء

26.     شرکت درجلسات آموزشی مرکز طبق برنامه ابلاغی از مرکز

27.     شرکت و مشارکت فعال در جلسات علمی که با هماهنگی مسئول منطقه برگزار میشود

28.     تعامل و همکاری لازم با مرکز ارتباطات و مراکز پیام

29.     انجام ماموریتها محوله از طرف مرکز ارتباطات و مراکز پیام و پرهیز از هرگونه مجادله با این مرکز بدیهی است در صورتیکه همکاران عزیز هر گونه ایرادی نسبت به عملکرد این مرکز دارند یا مشاهده برخورد ناشایست از طرف این مرکز مورد را مکتوب کرده(با ذکر زمان و نام اپراتور)در دفتر گزارش منطقه بصورت گزارش در اختیار مسئول منطقه گذاشته تا به اداره تکنسینها ارسال و پیگیری کامل انجام گیرد(موارد ذکر شده در ارتباط با همکاران 50-10 نیز صادق می باشد)

30.     هماهنگی با پذیرش در اعزام بیماران به بیمارستان. بدیهی است اصل بیمار 99-10 نزدیکترین مرکز درمانی پابرجا است(CPR-شوک-پره شوک خونریزی و غیر قابل کنترل)

31.     اطمینان از صحت و سلامت تجهیزات و عملکرد آنها قبل از شروع به کار(لارنگوسکوپ-ساکشن-مانومتر اکسیژن-برانکارد-اسکوپ-carrying chair-آمبوبک-کانکشن آمبو-ماسک آمبو و...)

32.     تحویل دقیق بیمار به مرکز درمانی اخذ امضاء و مهر ارجاع از بیمارستان

33.     خودداری جدی از انتقال بیماران به مراکز درمانی خصوصی مگر در موارد استثنائی با هماهنگی کامل پذیرش و اخذ امضاء از بیمار یا بستگان وی مبنی بر سلب مسئولیت از اورژانس در مورد پذیرش بیمار از طرف مراکز درمانی خصوصی

34.     رعایت کامل دستورات پزشک در آمبولانسهای واجد پزشک

35.     رعایت اصول بهداشتی و نظافت پایگاه و آمبولانس بخصوص در ساعات غیر اداری و تعطیلات

36.     مشارکت فعال در حمل و نقل بیماران

37.     اعلام نیازهای آموزشی خود و همکاران به مسئول منطقه جهت انتقال به اداره محترم تکنسینها

38.     حضور فعال و مداوم در استقرار طبق برنامه ابلاغی از اداره محترم تکنسینها

39.     تکمیل فرم ماموریت با دقت کامل و ثبت اطلاعات مورد نیاز

40.     همکاری با سازمانهای مرتبط با نوع ماموریت مثل آتش نشانی،نیروی انتظامی و ... با هماهنگی ارتباطات و مراکز پیام

41.     عدم ترک منطقه در ساعات شیفت کاری

42.     رعایت کامل اصول راهنمایی و رانندگی بخصوص در حین بازگشت از ماموریت

43.     حین بازگشت از ماموریت در صورت مشاهده تصادف مصدوم-یا تقاضای کمک از طرف افراد،کمک به این افراد از وظایف ماست که با هماهنگی و اطلاع مرکز ارتباطات و مراکز پیام انجام گردد

44.     انجام امور محوله از طرف مسئول محترم منطقه و شیفت

     

 

در باره استان
در باره دانشگاه
تماس با ما
نقشه سایت 
راهنمای سرویسهای تحت وب
پست الکترونیک 
سامانه سیب 
طراحی و اجرا: اداره آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه
Copyright © 2010 Arak University of Medical Sciences - All rights reserved